2013/02/24

Bröllop i Linköping

I fredags efter jobbet kastade jag mig i all hast, efter mycket om och men (bl.a. pensionärer i kön till biljettautomaten, en otrolig mängd sportlovsfirare och ett jävla spårbyte i sista minuten), på ett tåg till Linköping med min vapendragare Malou. Som för övrigt också fyllde år. Så på tåget öppnade vi en flaska vin. Och en skumpa. Väldigt glada i hatten hamnade vi i Linköping två timmar senare. Stackars taxichauffören förstod ingenting. Två fulla tjejer hoppas in i hans taxi klockan 19 på kvällen en fredag. Malou passade också på att tappa hela sin väska, upp och ner, i bilen precis innan vi skulle gå av haha... Vi nyktrade till och tog oss ner på stan. Gick förbi Mix Megapol-kontoret som låg nästan precis bredvid hotellet.
Nere på stan mötte vi upp Josefine som ju faktiskt till vardags jobbar på just det kontoret som vi gick förbi nyss. Efter att ha blivit nekade två resturanger hamnade vi tillslut på Harry's. Men där var vi endast välkomna tills vi ätit klart då dom hade 30-års kväll. Jahapp. God mat var det iaf :)

Hamnade på något ställe som hette Platå där vi avslutade kvällen med varsin drink. Sen var det hem och sova för att orka med lördagens tajta schema!

Lördag 08.30
Klockan ringde, dags för damerna, dvs oss, att äta frukost

Lördag 09.00
Vi äter frukost och Malou tjatar om shampoo och balsam, som av konstig anledning inte finns på rummet. Hon kommer inte kunna överleva den här dagen utan dessa saker.

Lördag 09.30
Malou fråga receptionen om man kan köpa shampoo och balsam. Det kan man inte.

Lördag 09.35
Malou och jag går ner på SPAt där vi ska bada och basta och göra oss i ordning. Vi tänker, här har dom garanterat shampoo och balsam till försäljning.

Lördag 09.40
Dom har INTE shampoo och balsam till försäljning i SPAt.

Lördag 09.41
Malou får panik och hyperventilerar. Jag föreslår att vi går in och bastar och tar det lugnt ett tag och att vi sen går till en butik (som vi fått tips om) för att sedan gå tillbaka och bara duscha på rummet.

Lördag 09.43
Malou hatar min idé så plötsligt är vi på väg genom Linköpings Trädgårdsförening på jakt efter shampoo och balsam.

Lördag 09.53
Jag har valt fel väg så vi har gått fel.

Lördag 10.03
Vi har kommit fram till Ica och handlar. Sen går vi RÄTT väg tillbaka till hotellet.

Lördag 10.20
Vi kliver in på SPAt, skrattar och säger "nu äntligen får vi basta, nu har vi allt, får vi handdukar?"

Lördag 10.21
Jag är på väg upp till hotellrummet för självklart skulle man ha handdukar med sig från rummen.

Lördag 10.25
Vi kliver in i omklädningsrummet. Malou säger "alltså finns det nu balsam här inne så dör jag alltså! blir så jävla arg!"

Lördag 10.27
Malou blir så jävla arg. Det visar sig att i duschen står shampoo och balsam som någon lämnat kvar.

Lördag 10.29
Jag skrattar nöjt och säger "tänk om vi gjort som jag sa och gått hit först, då hade vi sluppit gå till ICA."

Lördag 10.32
Äntligen bastu, bad och dusch. 

Lördag 11.30
Malou börjar bli nervös. För sitt tal och för hela dagen, hon ska ju vara bestman. Så hon går runt och är lite halvgalen under hela tiden som hon fixar håret och sminkar sig.

Lördag 11.45
Jag är en hjälte och går och köper öl.


Lördag 12.15
Vi sätter oss i hotellbaren och väntar på brudgummen Claes som ska hämta Malou. Dricker lite mer öl. Receptionisten får nys om vår body mist från Victoria's Secret och kräver att vi visar vart på nätet hon kan få tag på en... 

Lördag 12.35
En stressad Claes kommer till hotellet och hämtar Malou. Jag gör mig nu i ordning med lite musik och lite öl och känner mig riktigt piffig och pepp. Vilken härlig dag.
Lördag 14.40
Done, färdig, bara sitta ner och vänta på skjutsen. Och fota frisyren som blev extremt lyckad. Dessvärre såg den typ en timme senare helt platt och tråkig ut igen, trots 39348 liter hårspray... men hann få en bild iaf ;)

Lördag 14.45 
Skjutsen säger att dom är på plats utanför entrén. Men jag står utanför entrén och jag ser ingen. Dom ser inte mig heller. Dom har kört till fel hotell.

Lördag 14.50
Min skjuts, som är Martin Svensson och Mattias Jonälven från Radio Båstad (goda vänner jag inte träffat på år och dar!), anländer äntligen och vi åker vidare till Domkyrkan.


Lördag 15.00
Först av alla gäster (nästan) kliver vi in i kyrkan! Yeay! Heja oss!

Lördag 15.30
KLOCKORNA RINGER! DET ÄR DAGS! HURRA!

Lördag 16.15
Det är över. Den vackra ceremonin är slut. Johanna och Claes är nu gifta. En ceremoni innehållande bl.a. fina Bridge over troubled water och annie's song.

 

Lördag 16.20
Det kastas konfetti på brudparet som sen åker i väg i häst och vagn :)

Lördag 18.00
Dags för middag! Brudparet anlände till festlokalen välkomnat av att alla gäster sjöng "all you need is love".



Lördag 19.00
I väntan på huvudrätten. Linn och hennes Joel satt mittemot mig och Sebbe som var bästa bordsgrannar. Vi hade nog roligast på hela middagen, förutom möjligen brudparet då ;)

Lördag 19.30
Fantastisk middag med kött, rödvin, potatistårta (jo då!) bl.a.

Lördag 20.13
Bruden håller ett så vackert tal till sin nya make och inte ett ögjävel är tårt!!!

Lördag 20.45
Malou håller sitt tal med bravur. Mest skratt på hela kvällen och mycket uppskattat. Heja Malou!

Lördag 22.50
Brudparet kör bröllopsvalsen och fast så klart bryts den av och blir till något helt annat. Till sist avslutas den med Lars Winnerbäcks "För Dig", inte helt oväntat då vi är i Linköping ;) Texten är fantastiskt vacker och passade ju alldeles utmärkt. Även här finns en risk att jag fällde en tår.


Lördag 23.30
Alla samlas utanför för att se på dom vackra fyrverkerierna (bild lånad av peter)

Lördag 01.00
Dags för festlokalen att stänga och brudparet drar sig tillbaka till hotellet ;) Vi andra känner oss dock inte klara med natten, så vi hamnar åter igen på Harry's!

Lördag 01.15
Står utanför Harry's och får syn på min kollega Christian! Blir extremt chockad, men inte lika chockad som han haha.

Lördag 03.00
Efter en jäkla massa dans i otroligt trevligt sällskap stänger Harry's.

Lördag 03.30
Vi ska ta taxi hem. Grabbarna hjälper oss mot taxi.

Lördag 03.34 
Malou är hungrig.

Lördag 03.40
Jag och en kille som heter Peter sitter och småsnackar på Burger King medan Malou står i kö. Jag börjar pilla på mitt öra som kliar. Plötsligt inser jag att det blöder för att jag ser det på fingrarna. Gömmer mina blodiga fingrar haha...
En tjej kommer fram. Jag säger att hon har fina naglar. Hon säger att hon är nagelteknolog. Peter säger att jag också har fina naglar. Hon tittar på dom och skriker nästan "MEN GUD! Sååå fina! Helt perfekt nagelbädd. Oh va härliga. Får jag se andra handen med?" Där sket det sig med att försöka dölja allt blod haha...

Lördag 03.55
Malou kommer med maten och vi skiljs från våra vänner. Åker i en taxi som frågar oss vart han ska hela tiden "ska jag svänga här?" "ska jag hitåt?" Jag blir arg. "Vi åker taxi till ETT HOTELL FÖR VI BOR INTE HÄR! HUR SKA VI VETA" vi blir nästan utslängda ur taxin.

Lördag 04.05
Som tur är får vi åka hela vägen till hotellet. Med skorna i handen och peppen fortfarande på topp börjar vi gå genom hotellet mot vårt rum och passerar en liten loungen. Där kommer två killar med vältränade bara överkroppar fram till oss. Dom ber mig fotografera dom. Det kan jag väl göra, tänker jag. Då säger dom "okej bra. vi kommer stå i bara kalsongerna, hoppas det är okej? vänta" och så drar dom ner sina byxor. Japp. Detta händer. Vi förstår ingenting. Jag fotar dom och sen bjuder dom in oss att sitta ner med dom på en drink då dom sitter där och dricker sprit. Vi tackar vänligt nej, tittar på varandra och säger "hände det där precis?!" Hade inte Malou pratat om det i morse hade jag förmodligen trott att jag hade drömt det här...

Lördag 04.07
Malou packar upp maten, säger "här är din cola light du ville ha." Jag säger "jag beställde ramlösa"

God natt.

Har inte kunnat mobilblogga "live" från min helg eftersom min iPhone inte funkar. Den är fortfarande låst till 3 och jag har numera Telenor... så. Det får va tills jag orkar ta mig i väg och låsa upp den ;)

Inga kommentarer: