2013/11/14

Saffransbullar med kardemummafyllning


Halloj!

Nu blir det något för dom som gillar saffran. Själv älskar jag det och därför är det något jag gärna experimenterar med. Nog för att jag gillar den klassiska lussekatten, men den kan kännas lite tråkig. Här är därför min variant på supergoda bullar, med lusse-touch helt enkelt.

Deg
50 g jäst
5 dl mjölk (riktig mjölk, ingen lätt eller sånt trams)
1 paket saffran
150 g smör (även här gäller RIKTIGT smör, gör stor skillnad)
1 ½ dl socker
1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl

Smula jästen i en skål.
Värm mjölken till 37 grader, i med saffran.
Höll mjölk/saffran på jästen och rör lugnt tills det lösts upp.
Tillsätt smöret i klickar. Sen socker, salt och mjölet lite i taget.
Arbeta degen i maskin 10 min eller, om du inte har det så lyxigt utan gör det för hand, så i 15 min.
Låt degen vila i ca 50 minuter. Gör under tiden fyllningen.

Fyllning
200 g smör (kom ihåg, riktigt smör ska det vara, låt det gärna ha stått ute ett tag så det inte är stenhårt)
2 dl strösocker
1 ½ msk kardemumma

Blanda alla ingredienser till fyllningen till en ganska mjuk gegga. Den ska ju gå att bre ut, så den måste vara mjuk nog för det utan att degen går sönder.

Häll ut degen, dela den på två lika stora klumpar. Kavla ut ena delen på ett mjölat bakbord. På med fyllning.
Vik ihop degen, tre-fyra gånger, som om du skulle rulla den, fast vik istället, så att den blir platt.
Skär sedan centimetertjocka skivor, och gör sedan ett snitt som nästan går enda upp på varje skiva.
För att göra snurror ska du sen helt enkelt tvinna degen runt sig själv och sedan göra en knut på den. Förstår ni? Haha ska se om jag hittar en bättre beskrivning alternativt kan filma eller fota när jag gör det nästa gång.

Lägg dom sedan på en bakplåtsklädd plåt och pensla på med uppvispat ägg.

In i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter. Är du som jag och gör gigantiska bullar kan det ta lite längre tid. Men man ser på färgen när dom är klara oftast.

Hoppas ni fick ut något av receptet :) är inte jättebra på att förklara. Men dom blir våldsamt goda.
Har ni några bra varianter på saffransbullar att dela med er av?

Ha det fint!

2 kommentarer:

Linda sa...

Men mums!!!!

Mitt nästa projekt blir saffransbullar med mandelmassa och vit choklad i ;)

Puss!

Fredrik sa...

Mums! Detta skall jag prova hemma! :D
Tack för receptet!