2013/11/13

Hallonmousse-tårta á la Elaine

I söndags var det fars dag. Jag valde att fira far redan på lördagen då jag var borta på fest i skogen och inte var hemma på söndagen. Fredagskvällen gick därför åt till att baka den här riktiga drömtårtan!
Lyckades få till riktiga tårtbottnar. Dvs såna som är lite mer som dom man köper färdiga än som sockerkaka. Helt fantastisk blev även hallonmoussen. Något av det godaste jag någonsin gjort ungefär, så den kommer det bjudas på fler gånger! 

Bottnar:
4 ägg
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt. Blanda ihop mjöl, potatismjöl och bakpulver och häll sedan i det. Fortsätt vispa ett tag. Klä en långpannan med bakplåtspapper, som om du ska göra en rulltårta. Häll på smeten och in i ugnen på 150 grader, i 5-10 min. Man får hålla koll på den, tiden varierar väldigt, när den är lite gyllenbrun är det dags att ta ut den. Vänd genast långpannan upp och ner och ta bort bakplåtspappret försiktigt. Låt svalna.

Hallonmousse:
400 gram hallon (frysta, tinade)
8 gelatinblad
200 gram florsocker
5 dl vispgrädde
2 msk koncentrerad hallonsaft (Önos Prima var toppen!)

Börja med att passera hallonen. Enklast är väl i en sil, men jag använde en kökshandduk. La helt enkelt hallonen i den och sen kramade ur den. Tog sin tid och möda, men det funkade bra.
Rör ner florsocker i hallonen.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Under dom 5 minutrarna så vispar du grädden.
Krama ur gelatinbladen och lägg dom i en kastrull med saften. Värm på tills gelatinbladen smält och rör sen ner vätskan i hallonen.
Tillsätt sen en klick vispad grädde i taget och blanda mellan varje. Ställ i kylen.

Stansa ut tre-fyra bottnar ur "rulltårtan". Beroende på storlek på tårtan så får det plats tre eller fyra, jag gjorde en lite mindre, men då högre, variant, på fyra bottnar.

Lägg på mousse, ganska tjockt lager på varje botten och ovanpå. Ställ i kylen några timmar eller över natten.

Vispa 3 dl grädde och färga med valfri färg, gärna rosa, det matchar moussen, som blir rosa vare sig du vill eller inte. Spritsa sen grädden runt kanten så det ser ut som små rosor. Jag gjorde även ovanpå, men det där gör man ju som man vill.

Voila. 

I mitt fall blev det en del mousse över, men det gör absolut ingenting då den är supergod att bara äta som den är också! Dröm. Dröm. Dröm.


Inga kommentarer: