2013/11/20

Rosa strassblommor

Strass som i kakor, inte som i bling-bling ;)


Provbakade dessa i kväll. Ska ha leverans till ett barnkalas om någon vecka och måste testa först så jag vet vad jag håller på med. Småkakor är nämligen ganska nytt för mig. Men oj va kul det är.

Här är receptet jag använde

200 gram smör
1 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
2 dl potatismjöl

Blanda först smöret så det blir mjukt och luftigt. I med florsocker och vaniljsocker och vispa det hela poröst.
Tillsätt mjölet och potatismjölet 1 dl i taget. Blanda hela tiden.
Blanda tills det blir ganska mjukt, i med några droppar röd karamellfärg.
Fortsätt blanda, det måste bli väldigt mjukt för att man ska få ut det genom spritsen.
I med smeten i spritsen och spritsa ut små blommor.
In i ugnen på 175 grader i ca 10 min!

Så enkelt, så gott, så fint!

Jag fick kämpa länge och väl för att få den mjuk nog att få ut genom spritsen. Det är inte det enklaste. Kommer ha träningsvärk i handlederna i morgon haha.

Har ni tips på andra småkakor som borde finnas med på ett barnkalas?

God kväll :)

Inga kommentarer: