2013/11/17

Djävulska snickers-cupcakes



Dom här goingarna fick jag idén till en morgon när jag vaknade, fråga mig inte varför. Men för någon vecka sen gjorde jag den härliga karamellsåsen till en annan dessert och så åt jag en Snickers i veckan. På något sätt föddes då detta. Namnet djävulska fick dom för att dom är djävulskt goda och djävulskt mäktiga.

Cupcake
100 gram smör (rumsvarmt)
1 1/4 dl strösocker
2 ägg
½ dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 ½ dl vetemjöl
100 gram ljus blockchoklad

Vispa smör och socker krämigt och fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget.
Slå i mjölken. Vispa.
I med vaniljsocker, bakpulver och salt. Vispa
Tillsätt mjölet. Vispa. Var inte rädd att den är lite tjock. Den ska vara tjock den här smeten.
Smält försiktigt blockchokladen i mikron och häll sen i den i smeten och vispa.
Låt smeten stå 10-15 min, medan du ställer ut dina formar och så där. Använd gärna muffinsform, det blir mycket bättre då.
Ungefär 1½ matsked, kanske lite mer, smet per form är lagom om du har 12 formar.
In i ugnen i 20 minuter på 175 grader.

Jordnötssmör-frosting
Jag höftade ganska mycket när jag gjorde den här, men jag tror att jag ungefär hade

100 gram smör
½ burk blå Skippy jordnötssmör
3-4 dl florsocker

Blanda ihop allt noga. Smaka av så du tycker det smakar bra helt enkelt.

När cupcakesen svalnat lite så använd en äppelurkärnare (tryck på ordet för att se en liten instruktionsbild) för att göra ett litet hål i varje cupcake. Se till att inte göra hålet enda ner och se till att spara biten som följer med kärnaren upp!

Karamellsås
1 dl strösocker
1/4 dl vatten
1½ tsk ljus sirap
½ dl vispgrädde
20 gram smör
1 tsk salt

Häll socker, vatten och sirap i en kastrull. Koka upp det och låt sen sjuda i 5-10 minuter. Det ska bli trögflytande. Rör runt då och då så det inte fastnar i botten.
Ta av såsen från värmen och häll i grädden, försiktigt för det sväller upp, så ta lite i taget.
Till sist klicka i smöret och rör tills det smält. Sist då, i med salt.

Häll lite sås i varje cupcake och sätt sen på "locken" igen.

Spritsa till sist frostingen på dina cupcakes och voíla; djävulskt goda snickers-cupcakes!

Inga kommentarer: